ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ ΚΑΙ ΝΕΑ ΙΣΤΟΡΙΑ
ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ
ΙΣΤΟΡΙΑ
¾
Πολιτική
ιστορία. Ιστορία πολιτικών, διπλωματικών και στρατιωτικών γεγονότων, η οποία
δείχνει προτίμηση στις αφηγηματικές πηγές, π.χ. στις χρονογραφίες.
¾
Ιστορικός
χρόνος: Ο συνεχής, γραμμικός, ομοιογενής χρόνος των χρονογράφων.
¾
Αφηγηματική
ιστορία. Τα γεγονότα τίθενται στη σειρά σε σχέση προηγούμενου - επόμενου,
αιτίας - αποτελέσματος και παριστάνονται ως μοναδικά, ατομικά και ανεπανάληπτα.
¾
Συμβαντολογική
ιστορία. Όρος πολεμικής, για να τονιστεί πόσο επιφανειακή είναι η
ιστοριογραφία που δεν εμβαθύνει και αρκείται στην παράθεση των γεγονότων στο
επίπεδο των πηγών.
¾
Η ηγετοκεντρική
ιστορία. Όταν ο ιστορικός αποδίδει τη ροή των γεγονότων στον ηγέτη και
προσπαθεί να βρεθεί στη θέση του (ψυχολογική ιστορία, θεωρία της
κατανόησης).
¾
Ιστορία
θεάτρου. Όρος πολεμικής: Στη σκηνή του θεάτρου, συνήθως, δρουν λίγα πρόσωπα.
Ανάλογα, στην αφη- γηματική ιστοριογρα- φία δρώντα πρόσωπα είναι μόνο οι
πρωταγωνιστές και ο αφηγηματικός λόγος συχνά προσλαμβάνει, ό- πως στο
θέατρο, δρα- ματικό τόνο.
¾
Παραδειγματική
ιστορία: προβάλλει παραδείγματα για φρονηματισμό, π.χ. ουκ εά με καθεύδειν
το του Μιλτιάδου τρόπαιον και δεν, αντί να παράγει ιστορική σκέψη.
¾
Ανεκδοτική
ιστορία. Προβάλλεται ως αξιο- σημείωτο το αντισυμ- βατικό, αυτό που ξε-
περνά το κοινωνικά αποδεκτό, αν και κα- μιά ή μικρή σημασία έχει από ιστορική
άποψη. Για παράδειγ- μα, συχνά αποσπά το ενδιαφέρον από την ιστορία του
Ιουστινια- νού το ότι η σύζυγός του Θεοδώρα ήταν γυναίκα του ιπποδρόμου
παρά οι πολι- τικές του επιλογές.
¾
Ιστορία η οποία
επιμένει να ορίζει τις περιόδους και να θέτει τις τομές αποκλειστικά με
κριτήριο τα γεγονότα ή την ανάληψη και το τέλος της εξουσίας των ηγετών.
¾
Ιστορία
εμπειρική, στο επίπεδο των πηγών. Ο ιστορικός αρκείται στην ορθή ανάγνωση,
τη λεκτική κατανόηση και σύνθεση των πληροφοριών τους.
¾
Θετικιστική
αντίληψη της ιστορίας. Οι πληροφορίες των πηγών εκλαμβάνονται ως θετική,
ακριβής, βέβαιη γνώση, οπότε απέναντι σ’ αυτές τηρείται άκριτα παθητική στα-
ση. Με την πιστή από δοση του περιεχομε- νου τους πιστεύτηκε ότι εξασφαλίζεται
η α- ντικειμενική ιστορική γνώση, η ουδετερό- τητα του ιστορικού.
¾
Ιδεολογική ιστορία. Ο ιστορικός παρασύρεται και δίνει το δικό
του νόημα στα γεγονότα, ανάλογα με την ιδεολογία του. Κατά τον Roland Barthes, ο ιστορικός αφηγείται γε- γονότα και
εξαγγέλ- λει νοήματα με μια ο- ρισμένη αντίληψη για το αξιοσημείωτο.
|
ΝΕΑ ΙΣΤΟΡΙΑ
¾
Συνολική
ιστορία. Όψεις του διευρυμένου πεδίου της: γεωγραφική, τεχνική, οικονομική,
κοινωνική, δημογραφική, πολιτική (θεσμική οργάνωση), πολιτισμική έκφραση.
¾
Πολλαπλοί
διαπλεκόμενοι ιστορικοί χρόνοι: μακρός χρόνος των δομών (μακρά διάρκεια∙ η μελέτη της το βασικό πρόβλημα της ιστοριογραφικής
πρακτικής), μέσος χρόνος των συγκυριών (ανομοιογενών διακυμάνσεων), σύντομος
χρόνος των γεγονότων.
¾
Ιστορία
ανάλυση: περιγραφή και εξήγηση (ανάλυση του πώς και του γιατί), ανάλυση των
σχέσεων αλληλεπίδρασης των μερών (όψεων του ιστορικού πεδίου) μεταξύ τους
σε συνδυασμό και με τις διάρκειές τους.
¾
Η νέα ιστορία
εστιάζει την προσοχή της στις δομές, στα φαινόμενα που επαναλαμβάνονται,
σ’ αυτό που μένει εντελώς ακίνητο, ή σχεδόν, για μια μακρά περίοδο χρόνου,
και στις συγκυρίες, σ’ αυτό που επανέρχεται περιοδικά. Το ενδιαφέρον
στρέφεται στη διαπλοκή των δομών, των συγκυριών και των γεγονότων. Συχνά
μάλι- στα μετατοπίζεται από το εξαι- ρετικό στο κανονικό, από το έκτακτο στο
καθημερινό, από τα μοναδικά συμβάντα στη μάζα των γε- γονότων. εδώ, η επανάληψη δεν έχει καμιά
σχέση με την αντίληψη ότι η ιστορία επαναλαμβάνεται.
¾
Η συνολική
ιστορία μελετά όλες τις κοινωνικές ομάδες και τις ασθενέστερες.
¾
Η ιστορία ως
συνολική εξετάζει τα πράγματα και εκ των άνω και εκ των κάτω, και από το
κέντρο (π.χ. την πρωτεύουσα) και από την περιφέρεια, την ενδιαφέρουν εξίσου
τόσο οι élites όσο και οι
ασθενέστερες κοινωνικές ομάδες, όπως και οι μεταξύ τους σχέσεις και
αλληλεπιδράσεις.
¾
Η ιστορία
αξίζει, όταν είναι επιδέξια γεγονοτολογική και επιδέξια δομική (Paul Ricoeur).
¾
Η ιστορία δεν
ενδιαφέρεται ούτε για το απόλυτα γενικό και αφη- ρημένο (όλα έχουν μια ιστορικότητα,
ορισμένη διάσταση στον τόπο και στο χρόνο) ούτε για το απόλυτα μοναδικό
(αυτό δεν εξηγείται ανεξάρτητα από τις δομές και τις συγκυρίες).
¾
Η νέα ιστορία
τηρεί ενεργητική στάση απέναντι στις πηγές. Αυτές δεν είναι αποδείξεις (documenta)
αλλά κατάλοιπα (monumenta) του παρελθόντος που χρειάζεται να α-
ποκωδικοποιηθούν, αποδομηθούν, για να επισημανθούν τα ιδεο- λογικά κέντρα
κτλ. Επίσης, με τη διεύρυνση του πεδίου της ανα- ζητούνται νέου τύπου
πηγές, όπως υλικές, εικαστικές, συμβολαιογρα- φικές κ.ά.
¾
Η ιστοριογραφία
σήμερα αναζητεί, περισσότερο απ’ ό,τι στο παρελθόν, την οπτική, τα ιδεολογικά
κέντρα του δημιουργού μιας πηγής ή των ιστορικών.
¾
Ιστορία
πρόβλημα: Η ιστορία θέτει ερωτήματα, οφείλει να επιλύει προβλήματα, ή να
εκκινεί από μια εννοιολογική αρχή ή θεωρία.
¾
Η ιστοριογραφία
σήμερα λαμβάνει σοβαρά υπόψη τη θεωρία ιστορίας και τις αναλύσεις των
κοινωνικών επιστημών, για να περιγράψει και εξηγήσει φαινόμενα στον τόπο
και στο χρόνο. Με τη διεύρυνση μάλιστα του πεδίου της όλο και περισσότερο
στρέφεται και πέρα από τις κοινωνικές επιστήμες, σε άλλες συμπράττουσες
επιστήμες, όπως η γεωπονία, η δασολογία, τα μαθηματικά.
¾
Ποσοτική
ιστορία. Μετρήσιμα μεγέθη τεχνικά, οικονομικά, δημογραφικά κ.ά, ή σειρές
αριθμητικών δεδομένων, όπως σχέσης τιμών και μισθών στον τόπο και στον
χρόνο (σειραϊκή ιστορία) προσφέρουν τη δυνατότητα εξαγωγής διαφωτιστικών
συμπερασμάτων.
¾
Εννοιολογική
ιστορία. Ενώ η αφηγηματική ιστορία ελάχιστα ασχολείται με τις έννοιες /
τους όρους, η νέα ιστορία ενδιαφέρεται για την ανάλυσή τους. Αποκαλύπτει την
ιστορικότητα των εννοιών, τις διαφορετικές σημασίες που αυτές συχνά
αποκτούν στον τόπο και στον χρόνο και προσπαθεί να προσφέρει επαρκείς
εξηγήσεις αυτών των αλλαγών σημασίας, προτείνοντας ακόμη και νέους ειδικούς
όρους. Πίσω από το φαινομενικά καθημερινό λεξιλόγιο, αναζητείται πάντοτε πόσο
επαρκής είναι η ειδική ‘‘γλώσσα’’ του ιστορικού.
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου